att ta eller inte ta en spruta... det är frågan

Nemen Guten Tag kära blogg, det var ett tag sedan. Sitter här just nu och oroar mig i allmänhet över baconfebern svininfluensan. Ska man vaccinera sig eller inte? Tillhör jag en riskgrupp? Får nästan lite ångest, tänker på det alldeles för mycket och när jag tänker för mycket blir jag alldeles ängslig och osäker... ångesten kommer krypande med bestämda steg.

Vem ska man tro på? Är vaccinet farligt? Hur stor är risken att bli smittad? Hur många kommer dö? Är det såpass allvarligt att denna influensan kan slå ut halva Sverige? Jag har hört så jävla mycket, från olika håll, vet inte vad eller vem jag ska tro på... vet inte vad jag vill tro på.



Sa det till S på jobbet för nån vecka sedan: "Jag kommer få svininfluensan och dö."

Hon svarade: "Okej, ett svin mindre!"



Man skämtar och har sig om denna influensa... 'baconfeber' osv. Hur pass allvarligt är det egentligen? Bör jag vara rädd? Hur vet man att vaccinet verkligen funkar? Tar man sprutan är det verkligen 101% säkert att man inte blir smittad? Hur vet man att man inte redan har svininfluensan? Får man ta sprutan även fast man är lite förkyld?


Är jag rädd eller är jag rädd?


Kommentarer
Postat av: HOST HOST

jag har faktiskt tagit en spruta, men det blir bara en. hade inte tänkt att ta den från början alls. emn för mormor och morfars skull så tar jag en. jag var förkyld vid tillfället men man ska nog inte ha feber.



enda sättet att veta om du har svininfluensa är att testa dig, första dagen du är förkyld, inte en vecka senare när du har feber. men den är olika för alla, vissa känner knappt av den.



du tillhör endast en riskgrupp om du har exempelvis hjärtfel, eller en form av sjukdom, emn inte en förkylning.



du akn vara lugn kim, svininfluensa är inte så illa som media säger att den är. vanlig influensa "dödar" flera tusen varje år. det har inte ens svininfluensa gjort. dem som har dött nu den senaste tiden har tillhört riskgrupper. så man har itne ens kunnat fastställa om det var ingfluensan som orsakade dödsfallet.



men min morbror hade med all säkerhet, fast vi vet egentligen inte, svininfluensa, han mådde HEMSKT! och var borta från jobbet i fem veckor. han hade HÖG feber och orkade ingenting. EMn nu mår han jäätebra igen!



det ordnar sig vännen! it'll all be fine :* (HH)

2009-11-07 @ 11:21:37
URL: http://kerstin.bjorkengren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0