recension: christina aguilera - bionic

Christina Aguilera har alltid varit en favorit. Hon har alltid varit sig själv, alltid gått sin egen väg. Hon gjorde det ingen annan gjorde och jag har alltid beundrat henne för det. Hennes andra album, Stripped, är en av de allra bästa skivorna jag äger (och jag har en del skivor om man säger så). Och tredje albumet, det lite mer retro, Back to Basics, är också helt brilliant. Självklart hade jag skyhöga förhoppningar och såg jättemycket framemot Christina's nya platta... nu sitter jag här och lyssnar och jag är så (ursäkta språket) jävla besviken! Jag förstår inte. Vad hände? Varför är hon helt plötsligt som alla andra?


Christina Aguilera - Bionic [2010]




Här kommer min recension... låt för låt.


BIONIC -
Albumets titelspår och det händer ingenting. Jag känner ingenting alls. Refrängen är inte bra... Bionic, supersonic, electronic... fantasilöst, meningslöt, tråkigt. Hennes annars så vackra röst är datagjord och bakgrundsmusiken låter som en robot med kramp. Inte kul.

NOT MYSELF TONIGHT -
Första singeln. Dåligt val av första singel enligt mig. Det händer liksom ingenting i den här låten heller. Refrängen sticker inte ut, den bara är. Får inget grepp om låten, två stjärnor bara för att hennes röst kommer fram lite mer i den här låten.

WOOHOO -
Här svänger det lite i alla fall. Ett bra beat, får mig att vilja dansa men ändå inte top notch. Någonstans mittemellan. Definitvt en av plattans bästa låtar (det säger ju en del).

ELASTIC LOVE -
Nej. Bara nej. För mycket robot. Hon är bättre när hon är naturlig och när inte någon dator har förvrängt hennes röst. Dessutom är låten rent ut sagt dålig. Eller rättare sagt... Christina Aguilera är FÖR BRA för sån här medioker skit!

DESNUDATE -
Låter som en blandning av Britney Spears och Lady Gaga (fast inte på ett bra sätt, tyvärr). Inte jättedåligt men absolut inte bra.

GLAM -
Återigen... det händer ingen fucking ting. SJUNG UT MÄNNISKA! Jag börjar nästan att bli frustrerad. Hon har en av de bästa sångrösterna av alla popstjärnor just nu och så spenderar hon mer än halva låten med att viska ut texten till låten. Ett sånt sjuhelvetes slöseri med talang :(

PRIMA DONNA -
Lite schyssta hiphop vibbar över den här ändå och hon sjunger ut i verserna + refrängerna. Plus poäng för att Lil' Jon är med på ett hörn. Det gillar vi. Ett litet uppryck!

SEX FOR BREAKFAST -
Ja, titeln på låten är ju onekligen smaskig i alla fall. Christina vill alltså ha sex till frukost... och får hon det? Vad vet jag? Var mer intresserad av att kolla om mitt nagellack hade torkat ordentligt än att lyssna på låten.

LIFT ME UP -
En lugnare låt, hennes röst kommer till rätta, texten är fin, musiken lika så... detta gillar vi!

ALL I NEED -
Får nästan lite jazzkänsla av den här låten. Känns lite som att den kunde hört hemma på hennes förra album Back To Basics men ändå inte... för den håller inte riktigt det måttet. Mediokert. Känner återigen ingenting. Nothing. Nada. Zilch.

I AM -
Så nära men ändå så långt borta. Bra men inte fantastiskt. Den bara är och den är sympatisk att lyssna på.

YOU LOST ME -
Nu jävlar i havet händer det saker mina damer och herrar! Min favoritlåt på skivan och den enda som är riktigt jävla bra. En sorglig ballad som till och med gör mig lite tårögd. Här får jag den där känslan inom mig när låten, musiken, texten, allt, bara tar över hela mig. Det känns enda in i själen. Inte en massa konstig robotmusik eller datagjorda röster. Här är Christina Aguilera som bäst. Ballader där hon får förmedla en känsla och dessutom förmedlar hon den känsla så jävla bra så jag får nästan ont i hjärtat av att höra att hon har blivit bedragen (i låten, hoppas inte den är baserad på en verklig händelse även fast hon får det att låta så). Full pott på den här låten! Ett guldkorn bland en massa skräp! Varför låter inte resten av skivan så här?

I HATE BOYS -
För det första så har hon snott musiken från Katy Perry's 'I Kissed A Girl'... sen så förstår jag inte riktigt mig på den här texten. "I hate boys but boys love me. I think they suck and my friends agree... blah blah blah"... tanken som slår mig är att jag undrar vad hennes son tänker när han hör den här låten? Nu tror jag inte att hon menar att hon faktiskt hatar killar... men varför sjunga en sån här låt då? Då blir det ju bara meningslöst och dåligt.

MY GIRLS -
Om den här låten är menad som någon sorts modern 'Girls just want to have fun', en låt som ska få en att känna en "vi känsla" och känna sig stolt över att vara tjej - ja, i så fall har hon misslyckats brutalt. That's it.

VANITY -
I'm not cocky, I just love myself... bitch. Christina börjar låten med denna fras och värre ska det bli. Låten handlar om hur mycket hon älskar sig själv helt enkelt och hon tackar sin mamma och pappa för att hon tänder på sig själv? En tjej med självförtroende är coolt, en tjej som vågar älska sig själv och vara sig själv i alla lägen är hett! Men det här blir bara för mycket. 'Every time I see myself, I love me even more' ... efter andra refrängen gifter hon sig med sig själv bara för att hon älskar sig själv så mycket. Det är skillnad på girlpower och det här... vad det nu är? Nej, tacka vet jag 'Can't Hold Us Down' från Stripped. Där snackar vi självförtroende på en normal nivå och girlpower. Den får endast två stjärnor för jag tycker musiken är bra, en annan text och det hade kunnat vara en favorit.


Låten (och skivan) slutar med att Christina frågar "Who owns the throne?" och hennes två åriga son svarar, "You do mommy"


Men svaret är nej... hon äger inte tronen. Inte med den här skivan i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0